Tuesday, April 10, 2012

LIFE IS LIKE A CHESS

Pertama kalinya setelah hidup selama 19 tahun dlm dunia ini, saya pergi masuk tournament chess, I-SKEP2012. ;P Sebenarnya hasrat nak main chess tu dah lama dah, cuma x kesampaian je. Main chess tu boleh lah, tp biasa2 je. Wakil mana2 x pernahlah cuma wakil diri sendiri je.

           Untuk mengelakkan diri drpd merapu n merepek dgn lebih mendalam lg, let's get back to our topic. So, why did I say LIFE IS LIKE A CHESS? If you look closely, there are many similarities between life and chess. Persoalan pertama, HOW TO BE A GOOD CHESS PLAYER?

1. Many experience in playing chess
2. A lot of practice...definitely. (PRACTICE MAKES PERFECT)
3. Time management
4. Good strategy
5. Have a clear idea on what you are going to do next
6. Predict what's ur opponent's next move

AND OF COURSE THE LIST GOES ON AND ON.....

             Samalah situasinya dengan kehidupan.  All of us are LIFE PLAYER!! ^_^ True isn't it? So, basically to be a good Life Player you have to have a lot of experiences. Sweet and bitter. Daripada pengalaman inilah yang menjadikan, mencorakkan siapa kita pada masa akan dtg. But we also have to remember, we are just human beings aka Homo sapiens, so we tend to do a lot of mistakes in this life whether we realize it or not. So, how do we avoid making these uncontrollable mistakes? Of course, we need A LOT OF PRACTICE!!! Practice makes perfect....Mcm mana nak practice utk mengatasi kesilapan kita? Emmm...mungkin dengan cara munasabah diri tu balik. Ambil satu masa free utk reflect diri kita balik. Apa yang dah aku lakukan selama ini? Siapa yang telah aku sakiti? Kenapa aku buat itu? Kenapa aku buat ini? Dari sinilah baru kita akan tahu mana silapnya kita....bila dah tahu, baru boleh ubah diri kan? Jadilah orang yang lebih baik daripada hari sebelumnya.

             Next, we also need a good strategy. Setiap langkah yang kita buat mesti ada baik dan buruknya. Jadi, kita kena sentiasa berhati-hati dlm pemilihan langkah kita. Bukan langkah berjalan tau!! If we make a good move, then we will have a good result and vice versa. Tapi ini tidak bermakna, if you make one right move you are going to win the whole game, or if you make one wrong moves you are going to lose for sure!! There is still time for you to change your strategy. 

"No one can go back and make a new beginning, but everyone can start now and make a new ending"

           



Apa yang menariknya bila kita bermain chess, selalunya kita akan melakukan careless mistake. Well, actually that goes to amateurs players like myself..hehehe because of NOT ENOUGH CONCENTRATION AND FOCUS!! Kadang2 tu kita x nmpk kesalahan yg dah kita lakukan tapi lawan kita yang akan perasan....kalau dlm kehidupan, selalunya rakan2 dan ahli keluargalah yg selalu nmpk kesalahan2 ini. Apabila kita ditegur, jgnlah cepat melenting...terima nasihat yang baik dengan hati terbuka. Mungkin pada awalnya sukar utk kita lakukan benda tu tp lama-kelamaan insyaAllah hati kita akan lembut menerima teguran org. Bukan semua teguran itu tak bagus. Dan jangan pula, bila kita sebagai rakan nmpk kesalahan rakan kita yang lain, kita buat dunno je. Pastu guna prinsip, "WHAT DO I CARE!!??" Betul x? Sesungguhnya, kita hidup dlm dunia ni secara bermasyarakat. Lagi2 dengan saudara seIslam. Jgn rasa diri tu hebat, jgn sombong, jgn bongkak. Kalau kita nak berjaya, berjaya bersama2. Baru syok...the more the merrier!! ^^ Kalaulah semua manusia berperangai sebegini di dunia, maka nnt rasanya boleh buat rombongan besar2 masuk ke syurga. AMIN~~

          Dan bagi sesiapa yang pernah main chess, mesti tahu kan pasal had masa yg diberikan kepada seseorang. Jadi, kita x boleh berfikir lama dan panjang sgt. Setiap langkah yang kita lakukan mestilah ada tujuannya. Mana boleh kita gerakkan satu2 buah tu kerana suka2 or sebab hati rasa nk gerak yang tu. Tak boleh...kalau macam tu sia2 sajalah kita diberi peluang utk menggerakkan buah jika kita tidak manfaatkannya. Begitu juga dgn kehidupan. Semua orang tahu kita bukannya penghuni tetap dunia, jadi lakukanlah setiap perkara itu dengan tujuan yang jelas dan nyata. Jgn sia2kan hidup yang telah dianugerahkan kepada kita. Mungkin kita sebagai remaja x nmpk signifikan bnda ni, sbb kite terlalu enjoy dengan dunia remaja. Apabila telah dewasa kelak, jgnlah menangis air mata berdarah kerana kekesalan masa dahulu. Tiada gunanya.

           Time tgh khusyuk bermain chess tu, adalah terdengar somebody ckp,

"Wow, hebatkan orang main chess ni?? Memang respect lah orang yang main catur.....macam mana diorang boleh fikir nk jalan mana, pastu nak tgk lawan punya pergerakan lagi pastu nak bahagikan masa lagi. Banyak betul kena buat dlm satu masa. Rasa gerunlah pula nak main chess ni. HEBAT BETUL!!!"

Kalau ada orang yang kata begitu, maka secara tidak langsung, dia telah mengakui dan membenarkan juga bahawa semua manusia tu hebat. Sebab semua manusia kan LIFE PLAYER...which is = CHESS PLAYER.

Tapi yang membezakan kita antara yang lain ialah "HOW GOOD IS YOUR STRATEGY TO WIN THE GAME"

0 comments:

Post a Comment